Fördelarna med att träna är så många att det knappast går att göra en komplett lista. Förutom de uppenbara resultaten som styrka och kondition så ger alla former av träning ett glatt sinne, hjälper med sömnen, ger människor inspiration och energi och en känsla av att ha åstadkommit något.

Ruang-tamu-rumah-hiasan-dinding-sill-kain-poster-Kebugaran-model-cantik-tali-bekerjaTräning ökar på självförtroendet; inte bara för att man ser bättre ut när man tränar utan för att man upplever att man klarar av olika mål, som att lyfta en viss vikt eller springa ett visst avstånd.

Det finns en myriad av träningsmetoder för alla personlighetstyper och man kan anpassa sina pass efter tid och livssituation. Gym har ofta ett mycket varierat program. Om man går fem gånger i veckan kan man göra fem olika sorters pass, som att dansa, pilates, styrketräna, köra Tabata eller cykla i en spinningklass.

Man kan sätta på sig olika kläder beroende på träningsformen och målet är att känna sig så bekväm som möjligt. Vidare kan man välja den typ av musik som bäst passar ens smak, och det kan göra en avgörande skillnad för hur motiverad man känner sig.

Tillsammans med träning bör man tänka på vad man sätter i sig eftersom man förbrukar mycket energi och vätska. Det finns ofta serveringar på gym och här kan man avnjuta goda hälsodrycker som både mättar och ger energi. Under tiden man sitter där, kan man surfa på nätet, spela på mobilen eller chatta med andra, vilket ytterligare höjer glädjen i att motionera och känna sig stark både fysiskt och mentalt.