Börja träna

Det är aldrig för sent att börja träna! Är man total nybörjare vid sjuttio finns det fortfarande massor med fördelar med att hålla sig i form och olika träningsformer att syssla med. Den idealiska kombinationen för alla åldrar är styrketräning, där muskelmassa byggs upp, och konditionsträning som ger uthållighet och sätter riktigt fart på ämnesomsättningen. Det är också viktigt att vila mellan passen för att undvika skador och låta kroppen återhämta sig.

78027344Kost är precis lika viktigt som träning för att en människa skall vara frisk och stark och man bör äta mycket frukt och grönt för fibrer och proteiner från ägg, bönor och kyckling. Man kan också komplettera med proteindrycker och gröna smoothies som ger den där lilla extra kicken. Vätska är extremt viktigt då man svettas mycket vid träning och därmed riskerar uttorkning om man inte dricker tillräckligt mycket.

Man behöver inte gå på gym för att komma i form. Man kan göra enkla vardagsaktiviteter som att gå promenader eller ersätta bilen till jobbet med en cykel. För att ge extra motivering kan man skaffa sig en stegräknare eller ladda ner en app på mobilen som räknar steg och som kan beräkna avstånd och kaloriförbränning. Man kan sätta små mål för sig själv; ett visst antal steg per dag, en viss sträcka eller antal minuter. För att inte bli uttråkad kan man lyssna på sin favoritmusik under tiden.

Fördelen med att gå på gym är att man här har ett mycket större urval av träningsformer samlade under ett tag liksom, kanske viktigast av allt, erfarna fitnessinstruktörer som kan ge goda råd, hjälpa till att hitta ett bra och realistiskt träningsprogram och ge kostrådgivning. Många arbetar också som personliga tränare och många väljer att använda deras tjänster i samband med aktiviteter både utomhus och inne i gymmet.

Vilken form av träning man än väljer så kommer både kroppen och sinnet må finfint av det och ens allmänna livskvalitet förbättras avsevärt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *