Att välja träningsmetod

Olika människor har olika intressen och förmågor och när det kommer till träningsformer är det mer uppenbart än någonsin; den sävliga naturälskaren passar knappast in i en svettig spinn-klass där musiken och tränaren tävlar om den högsta ljudvolymen medan denna form är perfekt för energiska människor som vill bli av med allt spring i benen. Att hitta sin egen form för att hålla sig i trim är oerhört viktigt då det inte bara gör kroppen smidigare och starkare utan också stimulerar sinnen och humör.

Yoga och Pilates

group-yogaDessa träningsformer bygger på avstressande i kombination med långsamma kroppsövningar. Här går det ut på att inta speciella kroppspositioner och hålla dem under en viss tid, snarare än intensiva repetitionsövningar. Mental och fysisk balans ger resultat som styrka, smidighet och vighet.

Viktträning

En gång i tiden var det nästan bara män som lyfte vikter men idag håller lika många kvinnor på med det. Man jobbar här med klassiska vikter eller viktmaskiner där man utför specifika rörelser i ett repetitionsmönster, som t. ex. tolv repetitioner i tre omgångar med en kort vilopaus emellan. Styrketräning handlar inte bara om att få stora muskler utan går också ut på att få en allmänt stark kropp, vilket hjälper människor med kroppshållningen och att förebygga skador och ryggont.

Zumba

Denna träningsform spred sig som en löpeld över hela världen för ungefär tio år sedan och är lika populär idag. Den kombinerar klassisk aerobics med olika dansformer från vitt skilda kulturer och deltagarna lär sig korta koreografier för varje låt. En tre minuters afrikansk trumkoreografi växlas det om till tre minuters Bollywood-dans, för att avlösas av amerikansk squaredans. Man behöver inte vara duktig som dansare men det hjälper om man har rytmkänsla och är bra på koordination. Det fullkomligen dryper om en när det hela är över.

Spinning

Här sitter deltagarna på träningscyklar och en instruktör ropar ut olika övningar. Man ska cykla uppåt som en galning i några minuter, göra armhävningar på cykeln eller stå och cykla med tungt motstånd. Detta är en riktig kaloribrännare och ger också starka muskler.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *